Příklad 301
Ve třídě je 35 žáků. 20 z nich navštěvuje matematický kroužek, 11 fyzikální a 10 žáků nenavštěvuje žádný z těchto kroužků. Kolik žáků navštěvuje matematický i fyzikální kroužek? Kolik jich navštěvuje jen matematický kroužek?
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 302
V oddělení výzkumného ústavu pracuje několik osob, z nichž každá zná alespoň jeden z těchto tří světových jazyků - angličtinu, němčinu nebo francouzštinu. Šest osob ovládá angličtinu, šest němčinu a sedm francouzštinu. Čtyři osoby hovoří anglicky i německy, 3 osoby německy i francouzsky a 2 osoby francouzsky i anglicky. Všechny tři jazyky ovládá jedna osoba. Kolik osob pracuje v oddělení?
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 303
V oddělení ústavu pracuje několik osob, z nichž každá ovládá aspoň jeden cizí jazyk: 7 osob ovládá angličtinu, 7 němčinu, 1 španělštinu, 8 francouzštinu, 5 umí německy a anglicky, 4 německy a francouzsky, 3 francouzsky a anglicky, 1 španělsky a německy, 1 španělsky a anglicky, 1 španělsky a francouzsky, 2 umí německy, francouzsky, anglicky, 1 umí španělsky, německy, anglicky, 1 španělsky, francouzsky, německy, 1 španělsky, francouzsky, anglicky a 1 osoba ovládá všechny 4 jazyky. Určete, kolik osob pracuje v ústavu?
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 304
Zkoušku, která se skládala ze tří příkladů psalo 120 studentů. 1. příklad vyřešilo 55 studentů, druhý 44 a třetí 34. Všechny tři příklady vyřešilo 12 studentů a právě dva příklady 25 studentů. Kolik studentů nevyřešilo ani jeden příklad?
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 305
V ročníku je 200 studentů. 100 z nich udělalo zkoušku z matematiky (M), 150 z fyziky (F) a 175 z češtiny (Č). M i F udělalo 75 studentů, M i Č 80 studentů a F a Č udělalo 130 studentů. Jaký je nejvyšší možný počet studentů, kteří neudělali ani jednu zkoušku? Kolik nejméně a nejvíce studentů udělalo všechny zkoušky?
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 306
Kolik existuje přirozených čísel menších nebo rovnajících se 100, která nejsou dělitelná žádným z čísel 2, 3, 5?
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 307
Kolik existuje kladných celých čísel menších než 420, která nejsou dělitelná žádným z čísel 2, 5, 7?
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 308
Kolik prvků množiny není dělitelných ani 2, ani 5, ani 7, ani 11?
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 309
Určete počet přirozených čísel menších než 210, která jsou nesoudělná s číslem 210.
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 310
Osm dětí hraje hru, při níž se dobrovolně rozdělí na SKŘÍTKY, ČARODĚJE a OBRY. Aby se hra mohla uskutečnit, musí být pro každou roli aspoň jeden adept. Jaký je počet všech možných rozdělení vhodných pro tuto hru?
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 311
Určete kolik existuje možností, jak rozdělit 20 zaměstnanců do tří dílen tak, aby byl splněn předpis, že v žádné dílně, pokud se v ní pracuje, nesmí nikdo pracovat sám.
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 312
Šestnáct chlapců máme rozdělit do dvou družstev po osmi. Kolika způsoby to můžeme udělat, jestliže Martin chce být s Petrem v jednom družstvu, Jirka s Tomášem v jednom družstvu a Honza nechce být v jednom družstvu s Karlem? Všichni chlapci mají různá jména.
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 313
Kolika způsoby můžeme posadit do řady 3 Angličany, 3 Francouze a 3 Turky, tak aby žádní tři krajané neseděli vedla sebe?
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 314
Kolika způsoby lze seřadit do fronty 5 Čechů, 4 Maďary a 3 Rusy tak, aby žádní příslušníci téhož národa netvořili jeden souvislý blok?
Řešení | Ukázat> |
---|---|
Příklad 315
Určete, kolik je takových permutací 6-prvkové množiny které nemají ani jeden prvek na stejném místě jako v základním uspořádání "123456".
Řešení | Ukázat> |
---|---|